Power creep vs. rotáció – mi vár a One Piece-re hosszú távon?

Hamarosan megjelenik a One Piece Card Game következő kiegészítője, a Two Legends, avagy az OP-08, ami játéktechnikailag nem jelent majd különösebb mérföldkövet, bizonyos szempontból azonban mégis annak tekinthető. Ez lesz ugyanis a második blokk utolsó szettje, ami egy remek alkalom arra, hogy beszéljünk egy kicsit a játék lehetséges jövőképeiről.

De mik azok a blokkok?

Sokan valószínűleg először találkoztok ezzel a kifejezéssel, ami nem véletlen, jelen pillanatban ugyanis semmiféle jelentősége nincs. Ettől függetlenül tudni kell, hogy a kártyák jobb alsó sarkában található szám (a fehér/fekete démongyümölcsben található jelölés) az úgynevezett “block”-ot jelöli, ami a kiegészítők egy csoportja. Jelenleg a második blokkban tart a játék, és az OP-08 lesz az utolsó olyan megjelenés, ami ide tartozik – az OP-09, illetve az ST-15 már a 3-as blokkba fognak tartozni.

Block 1

  • OP-01
  • OP-02
  • OP-03
  • OP-04
  • ST-01
  • ST-02
  • ST-03
  • ST-04
  • ST-05
  • ST-06
  • ST-07
  • ST-08
  • ST-09

Block 2

  • OP-05
  • OP-06
  • OP-07
  • OP-08
  • EB-01
  • ST-10
  • ST-11
  • ST-12
  • ST-13
  • ST-14

Mint azt fentebb már írtam, jelenleg semmilyen jelentősége nincs ennek a számnak (a Bandai ettől függetlenül a kezdetek óta nevesíti a kártyaikonok között), ez azonban nem jelenti azt, hogy felesleges lenne. Éppen ezek a blokkok ugyanis azok, amik megalapozhatják hosszú távon a játék jövőjét.

Meg lehet-e úszni a rotációt?

Ez az a kérdés, ami a kezdetek óta ott lebeg a játékosok szemei előtt, méghozzá teljes joggal, hiszen minden TCG-nél alapvetően két út valamelyikén indulhatnak el a fejlesztők. Az egyik a power creep, ahol nincs általános korlátozás a használható lapokra, viszont kényszerűségből évről-évre egyre erősebbek a kártyák, ahogy haladunk előre. A másik pedig a rotáció, ahol egy idő után már nem lehet használni bizonyos lapokat, csak az utolsó néhány szettet – cserébe viszont nincs szükség a kártyák folyamatos erősödésére. Persze a power creep sem törvényszerű, hiszen létezik az “oldalazó” fejlesztés, ahol az új koncepciók folyamatos kiadásával, illetve a gyengébbek “felhúzásával” anélkül szélesíthető és színesíthető a meta, hogy érdemben erősödnének a kártyák, ez azonban csak ideig-óráig működik, előbb-utóbb itt is felüti a fejét a power creep, legfeljebb lassabb ütemben. Lényeg a lényeg: idővel mindig kell valamilyen kompromisszum, különben lőttek az egészséges játékkörnyezetnek.

Erre a pontra érkezik meg lassan (?) a One Piece is, hiszen egyre inkább érződik a power creep előszele (olyannyira, hogy az OP-09-ben már meg is fog jelenni az első 10-ért 13000-es karakter) – emiatt pedig ahogy haladunk előre, egyre nagyobb esélye van annak is, hogy a blokkosítás bevezetésre kerül. Ez persze csak teoretikus: a Bandai egyelőre semmilyen módon nem kommunikálta ilyen irányú szándékait – ráadásul hamarosan jön egy reprint szett is az OP-01 és az OP-06 közötti éra legjobb lapjaival, ami szintén nem azt sugallja, hogy ne lenne hosszabb távon szükség ezekre a kártyákra. Szóval ha számíthatunk is hasonlóra, valószínűleg nem egy éven belül.

A Dragon Ball-párhuzam

Ha már Bandai és TCG-k, akkor érdemes vetni egy pillantást a Dragon Ball Super Card Game-re, ami lényegében a One Piece legközelebbi rokona. Itt hosszú évek után sem lépett be a képbe a rotáció, igaz, voltak olyan versenysorozatok, ahol kizárólag adott szériákat lehetett használni. De ha ebből indulunk ki, akkor könnyen lehet, hogy a One Piece esetében is csak eseti jelleggel lesz jeletősége a “block” jelölésnek a lapokon.

Ti mit gondoltok, mennyi ideig fenntartható az oldalazó fejlesztés a One Piece-ben? Elkülönülnek annyira az egyes deckek és archetípusok, hogy hosszú távon se okozzon gondot a power creep? Vagy ennek elkerülése érdekében idővel a Bandai kénytelen lesz bevezetni a rotációt?

2 hozzászólás

  1. Számtalan előnye van a rotációnak.
    1. Frissen tartható a formátum, nem az évekkel ezelőtt kiadott lapokra épített paklikból áll az alig változó meta.
    2. Nincs szükség power-creepre, hogy vonzó legyen az új set. Ezen kívül senki nem mondta, hogy néhány lapot ne lehetne egy új setben újra kiadni.
    3. A régi lapok is értékesek és játszhatók maradnak egy “legacy” formátummal, ahol minden lap játszható.
    4. Nem riasztja el a potenciális új játékosokat. Jön valaki 2025-ben és azt látja, hogy ez a játék évek óta megy és rengeteg nem vagy csak nagyon drágán beszerezhető lapot kellene vennie, akkor jó eséllyel el sem kezdi. Míg egy rotation mindig jó beszálló pont.

    Szerintem azok a sikeres TCG-k, amikben létezik a rotáció, hosszútávon is azok maradnak, míg ahol nem, ott a közösség szépen lassan elfogy. Nagyon remélem, hogy lesz rotation és inkább előbb, mint később.

Hozzászólás a(z) Jönnek a blokkok: íme minden tudnivaló a 2026-tól érkező rotációról – OPTCG.hu bejegyzéshez Kilépés a válaszból